voice search, voice marketing, google assistent

Wat is voice search?

Voice search is een veelbesproken onderwerp binnen marketing, maar wat is het precies? En hoe kun je hier als merk of organisatie op inspelen? We vertellen je er meer over in deze blog!

 

Wat is voice search?

Voice search is het zoeken van informatie via spraakopdrachten. Via het kanaal voice kunnen gebruikers met hun stem zoekopdrachten geven. Om informatie via voice search te kunnen krijgen, is er een spraakassistent en een apparaat nodig. Denk hierbij aan de Google Assistent en een Google Home. Andere assistenten zijn Siri van Apple of Alexa van Amazon.

Een groot verschil met zoeken via voice search is het weergeven van het resultaat. Traditionele search geeft een oneindige lijst aan zoekresultaten weer. Bij voice search geeft de voice assistent maar één resultaat. Dat is gelijk het antwoord op de gestelde vraag. Het is dus essentieel om als merk of organisatie deze positie op relevante klantvragen te bemachtigen en je positie op het gebied van voice search te versterken.

 

Hoe optimaliseer ik mijn website voor voice search?

Om goed in te spelen op voice search is het belangrijk om je website voice ready te maken. Een belangrijk onderdeel hiervan is je content speakable maken. Zo weet Google dat deze gemarkeerde content geoptimaliseerd is voor spraak en dus ook voor voice search. Ook long tail zoekwoorden en de snelheid van je mobiele website spelen een belangrijke rol.

Daarnaast speelt het mee dat de content echt antwoord moet geven op de vragen die klanten of gebruikers stellen. Wanneer de content op je website dat doet en dus waardevol is, is de kans aanzienlijk groter dat Google jouw content zal gebruiken om antwoord te geven op de vraag. Ook de performance van je mobiele website is hier van belang. Dat kun je meten met de Google Lighthouse tool. Hoe hoger de score, hoe beter!

 

Hoe komt mijn bedrijf op de Google Assistent?

Naast voice search zijn er ook andere manieren om je bedrijf vindbaar te maken op de Google Assistent. Voice-gebruikers doen wekelijks lokale zoekopdrachten en dit biedt kansen voor lokale bedrijven. Denk aan zoekvragen zoals: in de buurt, dichtbij of in Amsterdam. Om hierop in te spelen, is het optimaliseren van de Google Mijn Bedrijf pagina belangrijk. Ook kun je een Google Action ontwikkelen om producten of diensten van je bedrijf of merk te promoten en voice zo als nieuw kanaal in je marketingstrategie in te zetten.

 

Voice Search Support

We helpen je graag verder met Voice Search Support. Interesse? Bel 06-31991385, stuur een mail aan hello@smartvoices.nl of maak gebruik van ons contactformulier. Tot binnenkort!

Smartvoices
Building the speakable web

Translate »