google assistent, google assistant, voice search, voice marketing agency

Wat is voice search en hoe werkt het?

Voice search is een van de snelst groeiende manieren waarop klanten zoekopdrachten uitvoeren. Belangrijk om te weten, want al meer dan 55% van de tieners maakt er dagelijks gebruik van. Veel organisaties investeren jaarlijks grote bedragen in search-activiteiten. Het is dus zeker geen overbodige luxe om ervoor te zorgen dat je organisatie naast reguliere search ook via voice search goed vindbaar is. Dat gaat niet vanzelf.

Wat is voice search?

De vraag “wat is de beste autoverzekering” gaat over voice search. De opdracht “doe het licht aan” is een voice commando en heeft niets te maken met voice search. Voice search gaat dus om spraakgestuurde zoekopdrachten via voice-assistenten zoals de Google Assistent, Bixby van Samsung of Alexa van Amazon. Deze assistenten zijn geïntegreerd in steeds meer devices, zoals smart speakers, smartphones en smart home. Voice search mag niet worden verward met spraakopdrachten.

Hoe werk voice search?

De algoritmen van de big-tech partijen zoals Google en Amazon zijn dynamisch. Daarom is hier geen eenduidig antwoord op te geven. Maandelijks voeren Google en Amazon honderden optimalisaties toe. Hierdoor is het veroveren van een goede positie topsport. Toch is er een aantal concrete acties dat je kunt ondernemen. Lees hiervoor ons eerdere blog over het veroveren van een top-positie in voice seach.

Advies nodig voor voice seach?

Smartvoices introduceert deze maand een nieuwe dienst: Voice Search Optimalisatie (VSO). Hierin kijken we naar drie aspecten: SEA, het voice-ready maken van je website en de kansen die Google Actions bieden om je positie te versterken. Vraag hier een kennismakingsgesprek aan. En zorg dat jouw organisatie klaar is voor de toekomst!

 

Smartvoices

Building the speakable web