Voice marketing

Wat is voice marketing?

Voice marketing is de kunst van het creëren van klantwaarde via het voice-kanaal. Enerzijds door het aantrekken van nieuwe klanten, anderzijds door het verhogen van de waarde van bestaande klanten. Denk aan klantbehoud, cross- en upsell. Maar hoe zet je voice in om een sterk merk te bouwen, leads te genereren of producten en diensten te verkopen? We nemen je in deze blog mee in de do’s en dont’s van voice marketing.

Tip 1: Creëer een voice experience

Een eenvoudige Google Action of Amazon Skill creëren is geen rocket science. We zien in de opstartfase veel organisaties die zelf aan de slag gaan. Meestal leidt dit tot een functionele toepassing met veelgestelde vragen en antwoorden. Dat is een prima manier om ervaring op te doen met de technologie en goed om direct je voicedomein te claimen. Maar we hebben nog geen enkele voice-app gezien die hiermee echt succesvol was. Niet voor commerciële doeleinden en al helemaal niet voor het bouwen van een sterk merk. Succesvolle toepassingen besteden veel aandacht aan het uitdenken van de meest geschikte use case en het designen van de hele experience. Denk aan stemgebruik, sound effects en een professioneel conversation design. Investeer daar dus in.

Tip 2: Integreer voice in het totale ecosysteem

Voice wordt vaak nog gezien als een op zichzelf staand initiatief. Maar met alleen een Google Action ben je er niet. Zorg ervoor dat het integraal onderdeel uitmaakt van het ecosysteem van de organisatie. Verwijs vanuit je callcenter, website en nieuwsbrieven naar de mogelijkheden via de Google Assistent. En gebruik andersom de Google Action om juist andere kanalen weer te promoten. Vraag aan het eind van de dialoog bijvoorbeeld of iemand graag de nieuwsbrief wil ontvangen. Koppel de data die je met de Google Action genereert – net zoals je dat doet voor andere kanalen – aan het datawarehouse. Zo creëer je waarde en traffic.

Tip 3: Doe ervaring op met voice commerce

De meeste toepassingen in de Nederlandse markt zijn nog niet gericht op de verkoop van producten of diensten. Vaak omdat betalen met een Google Assistent nog niet mogelijk is. Tegelijkertijd zijn er al veel mogelijkheden om integraties te maken met bestaande kanalen met betaalfunctionaliteiten. De meeste Nederlanders gebruiken voice-assistenten namelijk via hun smartphone. De koppeling tussen de voice-assistent en website is daarmee eenvoudig te maken. Of stuur de gebruiker een email of SMS met betaalspecificaties. Wil je de verkoop van je product of dienst stimuleren, dan helpt het om een leuke aanbieding te doen die alleen van toepassing is op het voice-kanaal.

Tip 4: Ga voor een toppositie in voice search

Het ontwikkelen van een relevante en inspirerende Google Action is belangrijk. Ervoor zorgen dat hij vervolgens ook eenvoudig vindbaar is voor de gebruiker vraagt echter minstens zoveel aandacht. Dit vergt gespecialiseerde kennis over de ontwikkeling van Google Actions. Bijvoorbeeld als het gaat om het gebruik van implicit invocations bij de technische realisatie en de algoritmes van Google als het gaat om Voice Search. Zodat je zo vaak als mogelijk door de Google Assistent wordt aanbevolen als er vragen worden gesteld binnen het domein van jouw organisatie. Of het nu gaat om telecom, verzekeringen of retail.

Tip 5: Breng voice niet in hetzelfde team onder als chat

Organisaties starten vaak met voice vanuit een conversational team dat zich ook met de chatbot bezighoudt. Op het eerste oog lijkt dit logisch, de onderliggende technologie is deels vergelijkbaar. Het heeft echter belangrijke nadelen.

  • Deze teams zijn vrijwel altijd bezig met customer service. Dit doorvertalen naar voice blijkt in de praktijk niet de meest succesvolle use case. Award-winning cases ontstaan juist in de omgeving van brand- en campaignmanagement.
  • Chat is al wat verder in de volwassenheidscurve dan voice. Hierdoor gaat de vaak beperkte tijd die beschikbaar is bij conversational teams al snel weer volledig naar de chatbot, terwijl de aandacht voor voice verzandt.
  • De benodigde kennis voor voice is anders dan bij chat. Denk aan zaken als intonaties, adempauzes tussen woorden of zinnen, het niet kunnen gebruiken van knoppen en designen van fallbacks. Of bijvoorbeeld het gebruik van emoticons die meestal heel vreemd klinken als ze worden uitgesproken.

Voice marketing is een nieuw vakgebied

Voice marketing is een nieuwe discipline, belangrijk voor iedere marketeer. Want voice maakt  – net als de website en social media – in de toekomst integraal onderdeel uit van marketingplannen en communicatiecampagnes. Bij Smartvoices houden we ons er al enkele jaren fulltime mee bezig. Daarmee bouwden we hoogwaardige kennis op binnen deze nichemarkt. Meer weten over onze dienstverlening? Stuur vrijblijvend een email aan hello@smartvoices.nl. Of meld je aan voor de Masterclass Voice Marketing op donderdag 4 maart van 15-17 uur.

 

Smartvoices

Voice marketing agency

 

 

Translate »