Wake up people, wake up – claim je voicedomein

“Ik heb mijn merk toch vastgelegd bij de Kamer van Koophandel”. “Ik heb mijn webdomein toch al geclaimd”. Het zijn redenen voor bedrijven om te denken dat ze automatisch ook eigenaar worden van hun voicedomein op de Google Assistant. Maar helaas, zo werkt het niet in de wereld van Google. Het beste advies dat je als organisatie kunt krijgen – en wat nog veel te weinig bureaus geven – is dat je jouw voicedomein voor de Google Assistant moet registreren. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: wake-up people wake up…!

Ons persoonlijke verhaal…

Het product Voicedomein is niet zomaar als idee geboren. Met een dubbel gevoel geef ik je een kijkje in de keuken bij Smartvoices. Wij hebben er een tijdje over gedaan om onze Google Action uit te denken. Want dat is direct ons visitekaartje, dus het moet wel echt goed zijn. Bij het invoeren van de invocation name – de manier waarop iemand onze action kan aanroepen – noteerde ik zowel ‘praat met Smartvoices’ als ‘praat met Smart Voices’.

En toen ging het mis….

Goed, niets stond ons nog in de weg om ‘m live te zetten. Dachten we. Het ging goed tot het moment waarop ik drukte op de knop ‘Submit for production’ in de Google Action Console. Ik kreeg de volgende melding “Could not reserve your pronunciation ‘Smart Voices’ because: Your display name’s pronunciation is already reserved by another Action”. Huh… already reserved by another Action? Ik gaf direct opdracht aan de Google Assistant “OK Google, praat met Smart Voices”. Niets…. Ik begreep dit niet goed, want er staat niets live op onze merknaam en bovendien zijn wij daar toch de juridische eigenaar van? Om meer duidelijkheid te krijgen heb ik de hulp ingeroepen van het supportteam van Google.

Ons voicedomein toch beschikbaar…?

Het supportteam van Google reageerde al snel op mijn vraag met de mededeling dat de naam Smart Voice al is gereserveerd voor Smartvoice.com.au. Dat was natuurlijk zo opgezocht, een leverancier van voice-platformen in…. Australië. Dat is aan de andere kant van de wereld, de kans dat ze een Nederlandstalige Google Action aan gaan maken acht ik nihil. Anyway, het zat ‘m blijkbaar in het feit dat ik Smart Voices los had geschreven. Dat was eenvoudig te fixen. Dus ik heb Smart Voices verwijderd in mijn aanvraag en alleen Smartvoices laten staan. Ik druk vervolgens op de knop ‘Submit for production’…

En toen ging het toch weer mis…

In plaats van een ‘hoera’ kreeg ik de volgende foutmelding op mijn scherm: “Could not reserve your pronunciation ‘Smartvoices’ because: Your action’s display name should contain more than one word”. Huh….Smart Voices mag ik dus niet claimen. Maar als ik mijn bedrijfsnaam ‘Smartvoices’ wil claimen mag dat ook niet, omdat de naam uit meer dan 1 woord moet bestaan. Voor de vakgenoten onder ons: brandverification had al succesvol plaatsgevonden. Dus Google weet dat ik de juridisch eigenaar ben van de merknaam Smartvoices in Nederland. Opnieuw stuur ik een ticket in bij het supportteam van Google.

Nog meer administratie….

Google is erg behulpzaam, inmiddels zijn we twee routes aan het bewandelen. Enerzijds ontving ik een formulier voor het indienen van handelsmerkklachten, dat ik heb ingevuld en geretourneerd. Anderzijds kreeg ik uit Amerika de tip om het aan te melden bij de ‘Action name Whitelist’. Ook dat heb ik in gang gezet. En omdat ik nu eenmaal ook van de pragmatische route houd, heb ik zelf een email gestuurd richting Australië met een vriendelijk verzoek of ze het vinkje ‘The Netherlands’ uit willen zetten in hun Google Action Console. Dit alles loopt nu nog, maar Google mailde me al wel het volgende: Note: This procedure doesn’t guarantee that your invocation name will be allowed for you to use, as it might change to align with our naming policies. Voorlopig zijn we er nog niet vrees ik…

Registreren van je Voicedomein? Echt, regel dat!

Inmiddels zijn we hier al een tijdje mee bezig en of het gaat lukken is nog altijd de vraag. Daarom introduceerden wij www.voicedomein.nl en attenderen wij bedrijven op dit belangrijke thema. Het registreren van je voicedomein kan je onverwacht verrassen met beren op de weg. Denk aan een internationale partij die jouw naam claimt, bedrijven die fonetisch dezelfde naam hebben als jouw organisatie of wanneer er sprake is van meerdere rechthebbenden met een andere extensie van hun webdomein (.nl versus .com of .org). Allemaal redenen die ertoe kunnen leiden dat jouw voicedomein al bezet is.

 

Het beste advies dat je als organisatie kunt krijgen is om in ieder geval alvast je voicedomein te registreren. Daarvoor is geen enorme toepassing nodig, uitbouwen kan altijd nog in de toekomst. Maar als je merknaam weg is kun je dat niet zomaar meer terugdraaien. Een simpele start – met dialoog die direct waarde toevoegt voor jouw organisatie en je klanten – maak je via www.voicedomein.nl.

Smartvoices

 

 

Naschrift: Op dinsdag 19 november hebben we – zou het dit blog zijn geweest – alsnog groen licht gekregen op onze domeinnaam. Smartvoices staat nu live!