voice-first is het nieuwe denken google assistant

Voice-first is het nieuwe denken

Oké. Hier is ‘ie dan. Mijn coming-out. En dan heb ik het niet over mijn seksuele voorkeur. Nee, ik vind voice-first ‘het nieuwe denken’. Iets wat je niet gemakkelijk hardop kunt zeggen. Want dan klimmen heel wat marketeers, digitals of strategen direct in de gordijnen. Om uit te leggen dat dit ‘kanaal-denken’ wel heel erg kortzichtig is. Naarmate ik vaker van dit soort gesprekken voer, krijg ik er meer lol in. Het zal de rebel in mij wel zijn. Het zou een leuke start van een gesprek zijn om te vragen waarom ik dit vind. In deze blog neem ik je graag mee in mijn gedachtegang.

Omnichannel – I know

Misschien is het – om de pijn wat te verzachten – goed om te vermelden dat ik afgelopen jaren bij Centraal Beheer Achmea verantwoordelijk was voor de b2b- omnichannelstrategie. Ik heb het allemaal van dichtbij gezien. Customer journeys, attributiemodellen, touchpoints, channelmanagement en next-best-actions. Dus ik begrijp heel goed waarom het kanaaldenken soms in het verkeerde keelgat kan schieten. En eerlijk is eerlijk, ik heb vast ook wel eens zo gereageerd. Maar inmiddels ben ik gaan inzien dat het denken in voice-first ook heel veel kansen biedt.

Omnichannel – I know

Ralph Waldo Emerson sprak ooit befaamde woorden: “Do not go where the path may lead. Instead go where there is no path and leave a trail”. Voice is een nieuw domein met ongelooflijk veel potentie. Tegelijkertijd is het aan ons allen om de belofte die erin verscholen ligt waar te maken. Voice biedt een interessant nieuw perspectief als het gaat om innovatie. Organisaties die voice-first bewust inbrengen bij innovatietrajecten zouden zo maar eens tot hele verfrissende nieuwe producten en diensten kunnen komen. Waarmee ze de klant van vandaag kunnen verrassen en tegelijkertijd de klant van morgen aan zich binden.

Weet wat klanten beweegt

Voice is geen doel op zich, laat dat ook helder zijn. Voice aanbieden heeft alleen zin als de juiste doelgroep het op de juiste plek en het juiste moment kan gebruiken. Zo zal het banksaldo opvragen via voice in een vol treinstel niet snel een succes case worden. Organisaties moeten goed begrijpen wat klanten beweegt. Hoe voice kan bijdragen aan de klantervaring. Door gemak en snelheid te bieden. Gecombineerd met een unieke en gepersonaliseerde beleving. Op het moment dat de klant dat wil.

 

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 71% van de consumenten de voorkeur geeft aan voice boven typen. Organisaties die deze wetenschap goed tot zich nemen en in de praktijk brengen, creëren onderscheidend vermogen. Ik geloof zelfs dat het denken in voice-first het begin kan zijn van een ijzersterke strategie. Een die onderscheidend is, geloofwaardig en relevant voor de klant. En daarmee het fundament van toekomstige groei.

Smartvoices

Building the speakable web.