google assistent, google ssistant, voice marketing, voice search, smart speaker, voice assistent, voiceassistant

Vijf manieren om de performance van je Google Action te verbeteren

Steeds meer organisaties hebben een eigen Action live via de Google Assistent. In de beginfase gaat de aandacht vooral uit naar het bedenken en realiseren van de toepassing. Ben je eenmaal live, dan komt de fase van analyseren en optimaliseren. Welke data heb je tot je beschikking en hoe pas je die toe? In dit blog vijf manieren om de performance van je Action voor de Google Assistent te verbeteren.

Verhoog het aantal gebruikers

Heb je jouw Google Action live staan, dan krijg je bij voldoende gebruikers binnen 24 uur de eerste data-inzichten. Deze vind je in de Google Action Console, onder het kopje ‘Analytics’:

 

Google Assistant, Google Analytics

Google geeft op basis van de periode die je selecteert inzicht in drie soorten data, namelijk het aantal gebruikers, herhaalbezoek en informatie over de dialogen. Niet alle data zijn voor iedere toepassing even interessant. Bied je en quiz aan, dan is herhaalbezoek bijvoorbeeld heel interessant. Maar heb je juridische hulp nodig bij een vertraagde vlucht, dan is een eenmalig gebruik logischer. Hierbij zijn bijvoorbeeld data over de ‘abort rate’ onder conversaties juist weer van belang. Denk er dus goed over na welke data je in je dashboard verwerkt en hoe je het gebruik kunt verhogen.

Boost de kwaliteit van je Google Action

Data over de kwaliteit van je Action vind je onder de rubriek ‘Health’. In tijden van corona niet de meest gelukkig gekozen term wat ons betreft, feitelijk gaat het over de performance van je Google Action. Denk hierbij aan het (procentuele) aantal errors en de snelheid. Bij errors kun je doorklikken naar de Google Cloud Console om de logs van de conversaties te bekijken. Hieruit kun je exact halen waar in de dialogen deze errors ontstaan, zodat je gericht kunt optimaliseren. Onder de rubriek ‘Health’ vind je ook data over latency. Dit heeft te maken met de snelheid waarmee de Google Assistent de gebruiker antwoord geeft. Meer datakoppelingen in je Action leiden vaak tot een langere laadtijd. Iets wat je overigens met een slim conversation design vaak wel kunt oplossen. Door tijdens het ophalen van data de dialoog met de klant actief te houden. Zo verlaag je de gepercipieerde wachttijd. Maar zorg voor een foutloze en snelle interactie als je blije klanten wilt.

Versterk de vindbaarheid van je Google Action

Een van de breinbrekers van voice is de wijze waarop je de vindbaarheid van je Google Action kunt verbeteren. Actieve klantcommunicatie is hierbij onmisbaar. Er zijn drie manieren waarop gebruikers in jouw Google Action terecht kunnen komen. De eerste twee vormen kun je zelf goed beïnvloeden. De derde is meer afhankelijk van de Voice Search algoritmen van Google. In die onderliggende data heb je als organisatie nauwelijks inzicht, waardoor deze manier moeilijk te beïnvloeden is.

  • Action_link: dit betekent dat er direct naar jouw Action wordt gevraagd via een explicit invocation: ‘Ok Google, praat met <naam> .
  • Built_in_intent: hier matcht Google de vraag van de gebruiker met een van de trainingsphrases die je onder een intent hebt ingevoerd.
  • Auto-matched_by_Google: in dit geval is er sprake van een implicit invocation. Ofwel een vraag van een gebruiker die Google op basis van data koppelt met jouw Google Action.

Scoor hoge ratings

Google biedt een helder overzicht aan van Google Actions die in Nederland live staan. Vergelijk het met de App-store van Google, maar dan voor voice. Hier vind je beoordelingen van je Google Action. Op dit moment is dit nog niet heel toegankelijk, gebruikers van een Google Action moeten zelf naar de directory page gaan om hier een review in te vullen. Omdat dit los staat van het voice-kanaal, gebeurt dit nog maar heel weinig. Tegenwoordig vraagt Google soms na het gebruik van een Google Action om een review via de Google Assistent. Het is nog onduidelijk of deze ook daadwerkelijk in de directory rating wordt opgenomen. Naast de rating vind je op deze webpagina overigens ook het aantal paginabezoekers. Ook dit zegt nog niet heel veel, vooral specialisten in het vakgebied maken hiervan gebruik. De consument moet dit echt nog ontdekken. Hier zou Google een veel actievere rol in kunnen en moeten spelen wat ons betreft!

De toekomst als het gaat om analytics

Al met al biedt de Google Action Console interessante data als het gaat om de kwaliteit en het gebruik van je Google Action. Tegelijkertijd missen we ook essentiële data om de waarde van de data ook actionable te maken voor de business. Vragen als ‘Wie gebruikt onze voice-assistent?’, ‘Wat is de rol van de Google Action in de omnichannel customer journey?’ en ‘Hoe verhouden de kosten van een contact via de Google Assistent zich versus een contact in het callcenter?’ zijn nu nog nauwelijks te beantwoorden. Er staat ons op dit vlak ongetwijfeld nog heel veel te wachten in de toekomst! Maar de eerste stappen zijn gezet en voor de optimalisatie van je voice-app is dat ook al heel bruikbaar. Wil je meer weten, neem dan contact met ons op.

 

Smartvoices

Building the speakable web