Top 3 – voice user interfaces: special mobiliteit

Zelfrijdende auto’s, elektrisch aangedreven voertuigen en personenvervoer met drones. Wellicht staan we voor de grootste technologische ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit ooit. Los van de techniek vindt er ook een verandering plaats in de wijze waarop klanten mobiele oplossingen gebruiken. We gaan van het bezit van een eigen voertuig naar het gebruik van voertuigen die we met elkaar delen: mobiliteit ‘on demand’. Ook op het gebied van klantinteractie verandert er veel in de sector mobiliteit. De opkomst van voice leidt tot eenvoud en gemakt voor consumenten. Drie spraakgestuurde diensten uit de praktijk van de mobiliteitssector.

 

“Alexa, ask Uber to give me a ride”

Deze dienst komt uit Amerika. Via de Alexa Uber skill kun je eenvoudig een taxi bestellen die je op komt halen op het punt van jouw keuze. Stel simpelweg de vraag “Alexa, ask Uber to give me a ride”. Wil je weten of de taxi al onderweg is? Zeg dan “Alexa, where’s my ride”? En ben je nieuw, dan krijg je een spraakcode waarmee je korting krijgt op je eerste taxirit met Uber. Concullega Lyft bouwde ook nog in dat je 3 dollar fooi kunt geven aan de chauffeur. Mooie en in Amerika zeer succesvolle cases.

 

“Alexa, start Deutsche Bahn”

Het reizen per trein wordt door de Duitse spoorwegen wel heel gemakkelijk gemaakt met de skill op Amazon van Deutsche Bahn. Zeg “Alexa, start Deutsche Bahn” en je krijgt toegang tot verschillende spraakgestuurde diensten. Hierbij kun je via voice een aantal standaard gegevens invoeren om reizen per trein daarna gemakkelijker te maken. Zet bijvoorbeeld het vertrekstation van je voorkeur en het aankomststation voor je werk als default in de skill. Vervolgens kun je reizen plannen, reistijden opvragen of checken op welk spoor je aankomt. Gemak optima forma.

 

“OK Google, praat met KLM”

Natuurlijk mag in dit rijtje onze Nederlandse trots niet ontbreken. KLM bracht via haar spraakgestuurde assistent Blue Bot (BB) inmiddels vier use cases live. De reisgids helpt je bij het vinden van een bestemming. Vervolgens kun je natuurlijk vluchten zoeken en boeken. Hulp bij het pakken van je bagage krijg je met de inpakhulp. De vertrekplanner helpt je vervolgens om tijdig op Schiphol te zijn. Inclusief routeplanner voor auto of openbaar vervoer. Klasse hoe KLM via deze use cases in iedere fase van de customer journey relevantie biedt via voice.

 

Niet iedere action of skill werk feilloos, ook niet die hierboven. Het is en blijft nieuwe technologie met de bijbehorende bugs. Zo probeerde mijn business partner in mei bij KLM een vlucht te boeken voor haar gezin, twee volwassenen en twee kinderen (het zijn tieners). Blue Bot van KLM maakte hier direct baby’s van. Na een paar pogingen had Blue Bot er zelf geen zin meer in. En met de mededeling dat hij ‘Baantjer ging kijken met veel kaas’ werd het gesprek beëindigd. Zo zie je maar dat het ook nog riskant is om met humor te werken in conversational designs. Dat kun je doen als je weet dat de action of skill echt goed werkt.

Dialoog met Blue Bot van KLM

 

Alweer bijna twee jaar volgt Smartvoices het nieuws over actions op Google en skills op Amazon. In die tijd hebben we in binnen- en buitenland heel wat inspirerende cases voorbij zien komen. Opvallend is dat mogelijkheden en toepassingen per sector heel verschillend zijn. Daarom introduceren wij ‘Smartvoices Favorites’. Hier vind je in de toekomst de meest inspirerende voorbeelden per sector. Natuurlijk vinden wij het ook leuk om te horen wat jouw meest inspirerende voorbeelden zijn. Stuur ze aan hello@smartvoices.nl. Wie weet schrijven wij er de volgend keer over!

 

Carla Verwijmeren