“OK Google (en Amazon, Apple, …), verbeter de transparantie”

Je smart speaker is er om je te helpen, niet om je te bespioneren. Echter, net als bij iedere andere technologie zijn aan het gebruik van virtuele assistenten en smart speakers ook risico’s verbonden. Dit is een belangrijk vraagstuk voor grote partijen als Google, Amazon, Apple en Facebook. Zonder vertrouwen van de consument zijn ze out-of-business. Maar zonder de data ook. Precies daarom moeten deze partijen kraakhelder zijn over het gebruik van de data die ze verzamelen. En dit nooit doen zonder jouw expliciete toestemming.

De basis: snel het juiste antwoord

Smart speakers zoals Google Home of Amazon Alexa luisteren ‘default’ met je mee. Ze moeten immers klaar staan om je te helpen. Je gesprek wordt opgenomen wanneer je opdracht geeft. Dat doe je door bijvoorbeeld ‘Hey Google’ of ‘OK Google’ te zeggen. Pas vanaf dat moment start de opname. Wat je zegt wordt gedeeld met cloud services die op basis van achterliggende algoritmen het juiste antwoord op je vraag samenstellen. Zo krijg je zo snel en goed mogelijk de door jou gewenste (re)actie. Dat is immers ook waarom je Google Home überhaupt in huis hebt. Tot zover niets aan de hand.

Wat verdient aandacht?

Toch gebeurt het af en toe dat de smart speaker denkt dat je ‘OK Google’ zegt en onbedoeld met je meeluistert. Hierbij reageert hij ook spontaan en dat voelt natuurlijk niet prettig. Maar een nog belangrijker punt is het feit dat Google gesprekken opneemt om haar taaltechnologie te verbeteren. Niemand zal er bezwaar tegen hebben dat Google de kwaliteit van haar product probeert te verbeteren. Maar de wijze waarop ze haar datasets verzamelt om haar algoritmen te verbeteren doet nu wel stof opwaaien. En dat is in onze ogen terecht.

Alleen transparantie leidt tot vertrouwen

Zelf stelt Google: ‘Producten maken die voor iedereen geschikt zijn zit in het DNA van Google. Daarbij stellen we hoge eisen aan onszelf op het gebied van privacy en beveiliging. We stellen dezelfde eisen aan onze partners. Verder maken we het voor onze gebruikers mogelijk om de gegevens die in hun account worden bewaard te beheren. Zo kunnen ze het bewaren van audiofragmenten in hun Google-account geheel uitschakelen of ervoor kiezen die te verwijderen na drie of achttien maanden.’ Helaas verzuimt Google open uit te spreken dat ze gesprekken opneemt en analyseert om haar product te verbeteren. Dit zouden partijen als Google maar ook Amazon meer expliciet moeten maken. De discussie die hierover nu is ontstaan is betreurenswaardig, maar wel noodzakelijk voor de groei naar een volwassen voice-kanaal.

Twee praktische tips om je privacy te beschermen

Houd controle over de microfoon. Smart home devices hebben vrijwel altijd een knop waarmee je de luisterfunctie kunt in- of uitschakelen. Schakel deze functie uit wanneer je hem niet nodig hebt zodat je weet dat je gesprekken privé blijven en de smart speakers geen onbedoelde opdrachten uitvoeren. Maar eerlijk is eerlijk, een smart speaker is juist bedoeld om altijd te reageren als je iets zegt. Dus je zult hier wel aan moeten wennen. Het is echter niet noodzakelijk om de luisterfunctie altijd ‘aan’ te hebben.

Daarom nog een tweede tip. Verwijder regelmatig je (voice) zoekgegevens: de smart speakers nemen gesprekken niet alleen op, maar bewaren deze ook. Net als het verwijderen van cookies op je internetbrowser is het verstandig om ook regelmatig de voice snippets in de bibliotheek van je device op te schonen. Dit doe je op je tablet door naar de Google Home App te gaan en vervolgens op de homepage rechtsonder op het rondje te klikken. Ga vervolgens naar ‘mijn activiteiten’ en volg de instructie op de pagina.

 

Wereldwijd gebruiken inmiddels miljoenen mensen smart speakers. Ook in Nederland is de opmars inmiddels begonnen. Google Home staat bij ons zonder aarzeling op het aanrecht. Gebruik het – net als andere nieuwe technologie – met plezier én gezond verstand.

 

Smartvoices, your choice in voice.