Hoe werkt voice search?

Regelmatig krijgen wij de vraag: “Wat moet ik doen om in voice bovenaan te staan in de zoekresultaten?” Een goede vraag, want 20% van de zoekopdrachten wereldwijd gaat al via voice. Volgens voorspellingen van Gartner zal in 2020 maar liefst 30% van alle zoekopdrachten gesproken zijn. Daarom neem ik je graag mee in de ontwikkelingen van voice search.

Zoekopdrachten veranderen

Praten tegen apparaten wordt steeds normaler. Wat je ziet is dat spraak verandert hoe mensen zoeken. Waar we vroeger kernwoorden van onze zoekopdracht typten, stellen we nu hele vragen. Daarmee worden zoekopdrachten langer. Zo verandert de zoekopdracht van “hotel Amsterdam” naar “Wat is het beste hotel in Amsterdam?”. Een gesproken zoekopdracht bevat vaak een vraagwoord, zoals wie, waarom, wat, hoeveel of wanneer. Bijvoorbeeld “Wie was de eerste president van Amerika?” of “Wanneer is het dit jaar Pasen?” Question-based zoekopdrachten worden daarmee veel belangrijker.

Het belang van context neemt toe

Omdat zoekopdrachten langer worden, is er een ander algoritme nodig. Al in 2013 kwam Google met een belangrijke update van hun algoritme: Hummingbird. Met Hummingbird kan Google deze langere en complexere zoekopdrachten beter beantwoorden. Hummingbird probeert de zoekintentie en de contextuele betekenis van de vraag te begrijpen. Daarvoor kijkt het algoritme niet alleen naar woorden (keyword matching), maar ook naar het verband tussen die woorden (semantic search). Ook interessant: je kunt opeenvolgende vragen stellen zonder de context te verliezen. Zo kun je bijvoorbeeld vragen: “Wie is de vrouw van koning Willem-Alexander?” en vervolgens “Hoe oud is zij?”.

Lokale vindbaarheid wordt belangrijker

Voice search wordt veel mobiel gebruikt, bijvoorbeeld onderweg in de auto. Naast langere zoekopdrachten zien we door de komst van voice ook een toename van lokale zoekopdrachten; het vinden van informatie ‘in de buurt’. Op mobiel komt local search zelfs 3x meer voor dan op desktop. Tip: schrijf zelf lokale content. Onderzoek in Google analytics welke woorden mensen gebruiken om de buurt en locatie te beschrijven, gebruik deze zelf ook en verwijs naar events in de buurt.

Het beste antwoord bestaat niet meer

Om de zoekresultaten te ranken gebruikt Google artificial intelligence (AI). Bij elke interactie leert Google meer over een gebruiker zoals koopgewoonten en eerdere zoekopdrachten. Zo kan Google steeds beter antwoorden geven afgestemd op die gebruiker. Het gevolg is dat er niet meer 1 beste antwoord voor iedereen is. De gebruiker krijgt het antwoord dat het beste bij hem of haar past.

Daar zijn waar de klant is

James Whittaker van Microsoft voorspelt zelfs dat we in de toekomst helemaal niet meer zoeken. In de digitale toekomst komt informatie op je af nog voor je weet dat je het zoekt. “In the future there will be no more search, only found.” Alexa of Google bepalen straks welke merken we kopen. Hoe kun je je daar als merk op voorbereiden? Bouw een relatie op met de klant, en zorg dat je zichtbaar bent daar waar de klant is. Of om met Byron Sharp te spreken: zorg voor physical en mental availability.

De rol van snippets in voice search

Met snippets help je Google om de inhoud en context van je website beter te begrijpen. Een snippet geeft direct het zoekresultaat weer in een blok bovenaan de pagina:

 

Spraakassistenten halen veel informatie uit snippets. Door het gebruik van snippets krijg je een hogere ranking in de zoekresultaten. Wel moet je die snippets dan geschikt maken voor voice. Dat betekent een goede analyse op zoekwoorden en gebruik van meer longtail – conversational geschikte content.

Content blijft key

Hoe voice search precies werkt blijft het geheim van de smid… Wat we in ieder geval weten is dat Google heel kritisch is op de zoekresultaten. Kwalitatief goede content is en blijft van groot belang. De toekomst van voice search ligt aan onze voeten. We houden de ontwikkelingen in de gaten!

 

Karin Wekema
Smartvoices

 

Smartvoices is gespecialiseerd in de conceptuele ontwikkeling en technische realisatie van voice apps die het leven van consumenten leuker én gemakkelijker maken.