Voice Search

Hoe verover ik de toppositie in voice search?

‘The winner takes it all’ is een veelgehoorde uitspraak als het gaat om voice search. Onzin wat ons betreft. Al is het maar omdat de algoritmen van zoekmachines zoals Google de fase van ‘one size fits all’ wel voorbij zijn. Geen enkele organisatie staat daarmee altijd op nummer 1. Is voice search daarmee niet van belang? Zeker wel! Want nu het percentage spraakgestuurde opdrachten steeds verder toeneemt, is het de vraag hoe je als organisatie je positie op dit vlak kunt optimaliseren. Het inrichten van je eigen voicedomein is een belangrijke eerste stap. In dit artikel nog een aantal andere praktische handvatten die je helpen jouw positie te versterken.

Question-based zoekopdrachten

Spraak verandert de manier waarop mensen zoeken. Waar we vroeger kernwoorden van onze zoekopdracht typten, stellen we nu hele vragen. Daarmee worden long tail-zoekwoorden belangrijker. Zo verandert de zoekopdracht van “hotel Amsterdam” bijvoorbeeld naar “Wat is het beste hotel in Amsterdam?”. Hierbij valt ook direct op dat de zin begint met een vragend voornaamwoord. Dat is vaak het geval bij gesproken zoekopdrachten, ze beginnen met woorden, zoals wie, waarom, wat, hoeveel of wanneer. Zoekopdrachten zijn dus veel meer question-based.

Tip 1: Maak een analyse van je huidige zoekwoorden. Start heel praktisch door de top-5 om te zetten in vragen. Bijvoorbeeld: van “goedkoopste autoverzekering” naar “Waar vind ik de goedkoopste autoverzekering?”, “Wie biedt de goedkoopste autoverzekering?”, “Welke autoverzekering is het goedkoopst?” etc.

Snelheid mobiele site & lokaal

Voice search wordt veel mobiel gebruikt, bijvoorbeeld onderweg in de auto. Consumenten verwachten het antwoord op hun vraag in een fractie van een seconde. Daarom is voor zoekmachines vooral de laadsnelheid van je mobiele website belangrijk voor een goede positie in voice search. Doordat de gebruiker vaak onderweg is, zien we in voice search ook een toename van lokale zoekopdrachten; het vinden van informatie ‘in de buurt’ of ‘dichtbij’. Op mobiel komt local search zelfs drie keer meer voor dan op de desktop.

Tip 2: Zorg ervoor dat de website vooral mobiel een snelle laadtijd heeft. En schrijf content gericht op lokale informatie. Onderzoek in Google Analytics welke woorden mensen gebruiken om de buurt en locatie te beschrijven. En gebruik deze vervolgens om je positie in voice search te verbeteren.

Voice ready content op je website

Zoekmachines hebben als doel om zo snel mogelijk het meest relevante antwoord op de vraag van de gebruiker te vinden. Bij zoekopdrachten voor voice weegt mee in hoeverre teksten voice ready zijn. Let er bij het creëren van content dus op dat je meer spreektaal in plaats van schrijftaal gebruikt. Bouw daarnaast de content van je website zorgvuldig op en geef het een logische structuur mee. Neem de vraag op in koptekst H1 of H2 en beantwoord de vraag kort en bondig in één paragraaf. Daarmee verbeter je de vindbaarheid voor voice search.

Tip 3: Loop je website na op de gedefinieerde long tail-zoekwoorden en zorg dat deze vragen in H1 of H2 terugkomen op je website met antwoordparagrafen die niet meer dan 40 tot 50 woorden bevatten.

Positie 0 – de featured snippet

Voice-assistenten halen veel informatie uit featured snippets, ofwel ‘aanbevolen fragmenten’. Het gaat hierbij om zoekresultaten die antwoord geven op wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Google publiceert deze in zo’n 10% van zoekopdrachten, boven de nummer 1-positie in de zoekresultaten. Daarom heet dit ook wel ‘positie 0’. De content hiervan spreekt de Google Assistent vaak uit als iemand een opdracht geeft in voice search. Zorg er dus voor dat de featured snippets – net als je website – zijn geoptimaliseerd voor voice. Overigens neemt Google niet iedere branche of vakgebied hierin mee. Vooral niche-bedrijven en educatieve content scoren hierop goed. Handig om te weten dat je deze positie in voice ook kunt bemachtigen als je voor online SEO een minder hoge ranking realiseert.

Tip 4: Optimaliseer ook de featured snippets van je website voor voice.

Dé toppositie in voice bestaat niet

Voice assistenten zoals de Google Assistant en Amazon Alexa geven op devices zonder scherm maar één antwoord op een zoekopdracht. De gebruiker krijgt op basis van onderliggende algoritmen het antwoord dat het beste bij zijn of haar situatie past. Google houdt van de ene persoon nu eenmaal andere data vast dan van de andere. En daarmee kan het antwoord – wanneer ze dezelfde vraag stellen – toch afwijken. Daarmee is het onmogelijk om voor iedere gebruiker de toppositie te veroveren. The winner doesn’t take it all! Maar het is zeker zinvol om de algoritmen van voice search zo goed mogelijk te doorgronden. En zo te optimaliseren voor voice search.

En om dit alles ook weer te relativeren… James Whittaker van Microsoft voorspelt dat we in de toekomst helemaal niet meer zoeken. In een toekomst met artificial intelligence komt informatie op je af nog voor je weet dat je het zoekt. “In the future there will be no more search, only found.”

 

Smartvoices
Building the speakable web