google assistant, google assistent, voice assistent, voice agency

De 3 belangrijkste redenen voor een Google Action

Als ik de Google Assistent was, zou ik er soms wel een punthoofd van krijgen. Dat ik opnieuw moet zeggen “Sorry, ik weet niet hoe ik je hierbij kan helpen” als iemand vraagt naar een organisatie die nog altijd geen Google Action heeft ontwikkeld. Want ik ben al bijna 2 jaar in Nederland en gebruikers verwachten van mij dat ik ze verder help. Dat is de essentie, het fundament van mijn bestaan. Maar ‘it takes two to tango’. Organisaties moeten zelf een toepassing ontwikkelen en deze koppelen aan de Google Assistent. In dit artikel 3 redenen om er nu mee aan de slag te gaan.

Reden 1: Positieve klantbeleving

Geen enkele organisatie peinst er ook maar over om in het callcenter standaard tegen iedere klant zeggen  “Sorry, ik begrijp je niet”. Toch is dit voor veel organisaties wel de dagelijkse praktijk in het kanaal van de Google Assistent. Tot frustratie van de klant. Organisaties realiseren zich dit nog onvoldoende. Omdat dit kanaal bij veel organisaties nog niet op het netvlies staat. In tegenstelling tot call, social media en de website is de Google Assistent als kanaal nog niet geïntegreerd in rapportages rondom klanttevredenheid en NPS.  Dat zou een mooie stap vooruit zijn!

Reden 2: Groot bereik voor je merk

Al zo’n 1 op de 3 Nederlanders (bron: Nationale Voice Monitor) maakt gebruik van voice-assistenten waarbij de Google Assistent het vaakst wordt gebruikt. Even rekenen… dat betekent dat je via één kanaal toegang hebt tot > 3 miljoen gebruikers. En dit zijn cijfers van alweer een half jaar geleden, toen de Nederlandstalige Google Assistent pas een jaar op de markt was. Het aantal gebruikers neemt iedere dag verder toe. Dit is het snelst groeiende kanaal sinds de introductie van de Smartphone, een mooie kans om als organisatie te benutten voor branding, sales of service.

Reden 3: Bewaak je merknaam

Ons brein is de afgelopen jaren getraind op het denken in schrijftaal. Nu we transformeren naar ‘voice first’, krijg je als organisatie te maken met nieuwe spelregels. Zo zijn bijvoorbeeld ‘De Nationale Hypotheek Garantie’ en ‘het Nederlands Huisartsen Genootschap’ ineens concurrenten van elkaar. Ze gebruiken namelijk beiden de afkorting NHG. Voor de website was dit nog op te lossen door een .org en .nl extensie te gebruiken. Dat werkt echter niet in spreektaal. En het gaat vaker fout. Meer hierover? Check dit webinar.

 

De Google Assistent… als auteur van dit blog heb ik inmiddels last van het pareidolia-effect, de behoefte om menselijke eigenschappen toe te dichten aan dingen. En als ik dan bedenk hoe de Google Assistent zich moet voelen als ze voor de zoveelste keer ‘sorry’ moet zeggen, dan leef ik met haar mee. Vooral omdat ik weet dat je het voor € 99,- per maand simpel oplost: www.voicedomein.com.

 

Smartvoices.

Building the speakable web.