Betekent voice het eind van het keyboard google assistant

Betekent voice het eind van het keyboard?

In 2021 zijn er volgens onderzoek van Ovum (UK, 2019) meer voice-assistants in de wereld dan mensen. Consumenten en bedrijven ontdekken in toenemende mate het gemak van voice ten opzichte van typen. Er is zelfs voorspeld dat er over vijf jaar geen keyboards meer nodig zijn. Een intrigerend ‘what if’-vraagstuk wat ons betreft. Want hoe ziet de wereld eruit als er over vijf jaar geen keyboards meer bestaan. Betekent voice het eind van het keyboard? In dit artikel schetsen we drie concrete situaties ter inspiratie.

Voice op kantoor

Je kent het wel, met veel zin in een nieuwe werkdag stap je het kantoorgebouw binnen. Aangekomen moest je vroeger je toegangspas ergens uit je tas vissen. Hoe vaak sloeg de schrik je niet om het hart omdat je dacht dat je ‘m was vergeten? Wat een geluk dat jouw organisatie nu voice-proof is. Een vriendelijk ‘goedemorgen’ opent alle deuren voor je. Dankzij stemherkenning loop je zo naar binnen. Je krijgt jouw persoonlijke lievelingskoffie – geen suiker, vleugje melk – uit het voice-activated koffieapparaat. En als je jouw personal speaker (laptops bestaan dan natuurlijk niet meer) aanspreekt, krijg je direct jouw persoonlijke planning voor die dag!

Voice as a service

Consumenten kijken er met enige nostalgie op terug. Vroeger moest er veel worden getypt om de goede webpagina te vinden of de juiste inloggegevens in te voeren. Met voice werkt het zoveel handiger. Wil je nu een vraag stellen of iets doorgeven aan een organisatie dan heb je direct contact met de voice-assistant. Die helpt je 24/7 en geeft direct een paar tips. De assistant hoort ook direct of je blij of boos bent, dankzij de ingebouwde sentimentanalyse. Laatst kreeg een consument een notification van zijn speaker. Bleek er een bloemetje onderweg te zijn, precies op het moment dat hij volgens zijn agenda daadwerkelijk thuis was. En het boeket was ook nog eens in zijn lievelingskleuren.

Voice in de boardroom

De Raad van Bestuur zit in de voice-activated boardroom voor een nieuwe commerciële update. De in de boardroom ingebouwde smart assistant praat ze bij met zowel kwantitatieve als kwalitatieve informatie. Ondersteund door strakke grafieken op de digitale wand. Na een discussie neemt het bestuur een besluit. De smart assistant registreert deze en maakt direct een voice-alert aan voor de geautoriseerde belanghebbenden. Dan meldt ze dat de potentiële investeerders zojuist de parkeerplaats zijn opgereden. De voorzitter beëindigt de meeting. Voor het verlaten van de boardroom herinnert de smart assistant iedereen er nog even aan dat Jeroen volgende keer zijn 45e verjaardag viert. ‘Wil je dat ik taart bestel…?’

 

De succesvolle venture capitalist Mark Tluszcz voorspelt dat voice een ‘massive change’ zal bewerkstelligen. Veel organisaties zullen volgens hem in de toekomst gebouwd worden rondom voice-technologie. Iets wat inmiddels ook tot de boardrooms is doorgedrongen. De bestuurder van een grote pensioenverzekeraar signaleerde recent in een interview dat voice een belangrijke rol gaat spelen in het gemak voor de klant. Wij onderstrepen dat, waarbij ook het gemak voor de medewerker wat ons betreft niet onderschat mag worden. Maar betekent voice het eind van het keyboard? Zonder keyboard wordt het leven in veel gevallen een stuk eenvoudiger!

 

Smartvoices

Building the speakable web.